De vlam in de pan


Zomer 2009 733Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben, heb ik deze blog een beetje aangepast om jullie volledig te kunnen laten meegenieten van mijn verblijfje in Berlijn. Er is zelfs een nieuwe categorie bij! Ik vond het gewoon te egoïstisch om al die grappige Duitse woorden helemaal voor mezelf te houden, dus nu zullen jullie op regelmatige basis jullie Duitse woordenschat kennis kunnen uitbreiden. Ik vind over het algemeen dat deze stad zich beter in beelden dan in woorden laat uitleggen, dus misschien zal ik wat meer fotootjes uploaden en wat minder de postjes volbabbelen. We zullen wel zien. Ik heb niet zo extreem veel tijd vandaag, ik ben strakjes uitgenodigd op een feestje van een vriendin van Maria, mijn bevallige Spaanse huisgenote, maar ik wil jullie ook nog op de hoogte houden van de afgelopen dagen.

Eerst en vooral: de kachel brandt! Misschien was nog niet iedereen hier van op de hoogte (al ben ik overtuigd dat mijn oudertjes genoeg paniek hebben gezaaid), maar mijn verder héél gezellig kot is dit jaar uitgerust met een houtkachel. Mijn ervaring in dit gebied is nihil, maar bij het bezoeken/kiezen van deze stek dacht ik dat 1) mensen gedurende jaaaren zich zo hebben verwarmd, dus waarom zou het mij dan niet lukken? en 2) dit appartement wordt bevolkt door een warmbloedige Spaanse die na vorige winter niet weggelopen is en het klaarblijkelijk wel overleefd heeft. Misschien zal ik anders piepen na afloop van deze winter, maar dan heb ik in ieder geval iets bijzonders om op mijn C.V. te schrijven later. Ik was al een beetje op mijn stappen aan het terugkomen nadat ik een eerste keer zelf mijn kachel aan het werken trachtte te krijgen. Maar na vakkundige uitleg bleek dat ik het een beetje fout aan het doen was, en ik kan met gemeende trots zeggen dat het hier nu lekker aangenaam warm is en dat ik de winter waarschijnlijk zal kunnen doorbrengen zonder pegels aan mijn oren. Victory!

Ik heb nog even tijd voor een kleine anecdote. Het was hier gisteren Erasmus fuif in een cinemacomplex dat nog steeds gebruikt werd. Ik vermoed dat ze ons daar in de kelders hebben gehuisvest, want er was toch geen spoor van schermen, stoeltjes of popcorn (gek!). In ieder geval, ik ben daar natuurlijk een goede vertegenwoordiging van Europa tegen het lijf gelopen, inclusief twee meisjes van Luttich (Luik) die Nederlands en Frans konden, maar absoluut in het Duits wouden converseren. Dat ging verbazingwekkend genoeg nog wel goed, maar ik moet er wel aan toevoegen dat we geen hoog filosofische gesprekken hebben gevoerd. In ieder geval, op mijn weg naar huis ging ik naar mijn bushalte (de bussen rijden hier DE HELE NACHT door trouwens, wat een luxe!). Probleem was wel dat ik net de bus had gemist, dus dat er nog zo’n 20 minuten bibberen op het programma stond (Kachel of geen kachel: koud is het hier zeker wel -> in Munchen is het nu zelfs aan het sneeuwen, beeldt u in!). Er was nog een kerel die dat ging moeten trotseren, dus hij vroeg aan mij of ik misschien met de taxi naar huis wou, zodat we de kosten gingen kunnen delen. Ik dacht: nou, dat wil ik wel eens proberen, dan heb dat meteen ook eens getest. En toen zei hij dat hij in de xxx-strasse (gecensureerd voor privacy) woonde, en dat bleek exact de straat te zijn waar ik ook woon! Straf, he? Toen zei de taxichauffeur dat ik maar stop moest zeggen als ik aan mijn huis passeerde, dus heb ik dat ook maar flink gedaan. Ik zei ‘stop!’ en toen zei de Duitse kerel: Wirklich? Ik woon hier ook! Blijkt dus dat we echt aan de overkant van de straat van elkaar wonen. Berlijn is dus een grote stad, maar nog niet groot genoeg om uw buren te kunnen ontlopen! *Einde*

Tot binnenkort voor meer nieuws!

Een gedachte over “De vlam in de pan

Geef een reactie

