Hypertechnologisch bezoek aan de tandarts


Een gelukkige tandMet spijt in het hart moet ik jullie mededelen dat mijn missie om niet naar de tandarts te moeten huppelen helaas gefaald is. Een tijd geleden besefte ik plots dat er een kolossaal gaatje in mijn tanden aan het blinken was dat er duidelijk mee aan het dreigen was om mijn hele tand en op zen minst een van haar buren volledig te ruïneren. Nog snel eventjes een maandje negeren zat er niet in, dus ben ik maar op zoek gegaan naar de tandarts met de beste reputatie. Ik heb netjes mijn eigen afspraak kunnen maken, maar zat toch met een bang hartje in het relatief kleine tandartsstoel. Ik zat er nog geen 2 seconden in, of de assistente zorgde al voor een afleidend filmpje, dat eerlijk gezegd wel extreem saai was (de protagonisten van het verhaal waren bloemen, bergen en gras) maar ik was desalniettemin onder de indruk. Daarna stuurden ze mij het röntgenfotohok in met een stoeltje dat deze keer wel echt op kinderhoogte gemonteerd stond, maar ook dat heb ik overleefd. Daarna begon het echte werk. Hij deed een algemene check en ging tand na tand af, gaf zijn professionele commentaar en de brave assistente noteerde het allemaal zorgvuldig in mijn allereerste Japans tandartsdossier. Ik viel bijna flauw want ongeveer de helft van mijn tanden werd niet goedgekeurd. Het pas was na mijn vertrek dat ik door had dat hij het ook vermeldde wanneer ik al een vulling had gehad (en dat zijn er tot mijn grote schaamte niet bepaald weinig). Toen begon hij over het overduidelijk grote gaatje te praten en hij zei: oh wacht even. (en toen kwam het). Hij nam zijn pillamp terug, stopte het voorzichtig in mijn mond en toen meende ik iets te horen dat op het geluid van een digitaal fototoestel leek. En, ja hoor! Welgeteld 5 seconden later kon ik mijn eigen gebit bewonderen op datzelfde schermpje waar de bloemen even daarvoor nog stonden. Ik  was meteen overtuigd dat ik niet geen middeleeuwse foltertechnieken ging moeten ondergaan. Momenteel loop ik rond met een tijdelijke vulling, maar ik bereid mij al voor op de volgende fotoshoot deze donderdag, dat hopelijk meteen het laatste bezoekje zou moeten worden bij de aardige man.

Geef een reactie

