So Beesiekalie


Het is een ondertussen alweer een tijdje geleden dat ik nog iets op mijn dierbaar blogje heb geschreven. Ondertussen heeft de admistratieve rompslomp zijn vruchten afgeworpen, en zijn we nu zo goed als allemaal in het bezit van een verblijfskaart, een bankrekening en een gsm. Bij mij is dat laatste nog niet het geval, want voor een of andere mysterieuze reden zijn de goedkoopste gsm’s van softbank (een provider waarbij alle JTW studenten een contract hebben getekend, en waarmee ge van 1u “s morgens” tot 9u ’s avonds gratis naar elkaar kunt bellen) ineens in prijs verdriedubbeld. Blijkbaar was er een speciale actie, die ik jammergenoeg net heb gemist. Dus ik verkies tijdelijk nog even om sociaal gehandicapt te blijven zonder gsm, en ik hoop heel vurig dat ze dit weekend een nieuwe, bij voorkeur nog interessantere actie lanceren. Anders zal ik moeten overlopen naar de concurrentie en mij moeten neerleggen bij het feit dat ik niet snel gebeld zal worden door de medestudentjes.

We hebben deze week ook onze eerste lessen gehad. Dat was om veel verschillende redenen interessant. De meeste proffen zweren bij het systeem van actief deelnemen aan de lessen, het lezen van readings en wekelijks korte stukjes reflectie schrijven. Een beetje compleet anders dan het systeem dan we in Belgie gewoon zijn, maar dat zorgt er natuurlijk wel voor dat examenstress hier zo goed als onbestaande is. Ik denk zelfs dat ik geen enkel examen ga moeten afleggen, ik zal enkel een paar semesterpapers moeten schrijven van maximum 15 pagina’s. Op de indrukken van de proffen zelf afgaande, zijn de verwachtingen niet al te hoog, dus ik zal tijd genoeg hebben om mij op de japanse taallessen te kunnen focussen. Die starten pas volgende week, maar ik ben echt heel erg benieuwd naar de inhoud en de aanpak van de lessen hier. De plaatsingstest heeft uitgewezen dat ik qua niveau in J5 zit (het hoogste niveau is 8, dus dat zit wel snor). Als ik er helemaal voor ga, kan ik na een eerste round (per semester zijn er 2) een nieuwe plaatsingstest doen, en kan ik misschien in niveau 6 proberen te geraken. Ik zal volgende week wel zien hoe realistisch dat plan is.

De lessen zijn heel uiteenlopend, en er hangt veel van de professor af. Er zijn twee professors die echt belabberd slecht Engels spreken, en een daarvan lijkt niet veel andere woorden te kennen naast “so basically” “however” “maybe maybe” en “ok”. Daarnaast is er een heel levendige prof die recht geeft, en die een geweldige eerste indruk heeft gegeven. We gaan wekelijks een stukje film bekijken waarin een of andere vorm van misdaad voorkomt, en daar daarna in de klas een beetje over discussieren. Hij kreeg vroeger blijkbaar vaak de commentaar dat de inhoud van zijn vak vrij saai was, en probeert daar nu met alle moeite van de wereld verandering in te brengen. Ik kijk er in ieder geval al naar uit.

Daarnaast is er ook een vrouw die hier “Gender in contemporary Japan” geeft. Ze is zelf afkonstig uit Amerika, en al meer dan 30 jaar getrouwd met een Japanner. Ik denk dat haar vak echt heel boeiend kan zijn, maar er zijn nu al mensen die schrik hebben dat ze net een beetje te veel een gevoelsmens is. Ik moet toegeven dat het inderdaad een beetje vreemd is dat ze in de eerste les al begonnen is over het feit dat haar man een ernstige ziekte heeft, en dat ze moet aanvaarden dat hij in de komende tweer jaar misschien wel het leven zal laten…

Ik ga mij nu een beetje mentaal voorbereiden op het ondertussen tweede JTW verjaardagsfeestje. We trekken met zijn allen naar het dichtsbijzijnde strand om daar een beetje de luidruchtige westerling te gaan uithangen. Ik heb geen idee of dat wel zo’n goed plan is, maar we zullen wel zien hoe dat afloopt.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

2 gedachtes over “So Beesiekalie

  1. Hey het is Rebekka. Ik weet ni of je mij herinnert. Ik was dus vorig jaar in Fukuoka. Wel level 5 is ni zo gemakkelijk en leerkracht verwacht da ge heel goed meewerkt in de les en ze babbelt heeeeel snel. Ze zal in het begin van de les vragen babbel ik snel en als je zegt ja zal ze haar snelheid niet aanpassen. haha Ik heb zelf 3 rounds in J5 gezeten omda ik da helemaal uit wou doen. En daarna zat ik in J6 da was echt wel heel moeilijk. Ma een goede uitdaging. Ben je van plan om kanji lessen en spreeklessen te volgen? Ik heb S5 gevolgd en da vond leuk en je zal bij die les trouwens het boek gebruiken da we nu hier in het derde jaar ook gebruiken. Dus je hebt een beetje voorsprong dan als je terugkomt.
    Van de bijvakken die je moet kiezen Recht is echt fantastisch leuk en Nakamura sensei is een hele toffe die geeft echt zoveel punten. Ik had 95 op die haar vak. Dus neemt da maar en ook die van recht geeft heel goeie punten.
    Alle ik hoop da je iets bent met mijn raad. Nog veel plezier daar.
    PS: Neem nooit vakken van Imai sensei ge wordt gewoon zot van die. Da was mijn supervisor op het einde kon ik die gewoon ni meer zien. In het begin kunt ge daar nog mee lachen ma da wordt echt irritant.
    ok daag

  2. Hey Kathrin,

    Daarnet wandelde ik een Japans sushirestaurant voorbij. Ik heb dus aan je gedacht vandaag. Is het echt zo dat er niks anders dan sushi of fastfood te eten valt?

    Morgen post ik wat foto’s van mij op mijn blog, als je benieuwd bent… Ook benieuwd naar de jouwe!

    Dobre nots!

    Esther

Geef een reactie

